Přeskočit obsah

Vytváření H5P aktivit

Tato stránka obsahuje návod na vytváření obsahů modulu H5P v ELFu, včetně popisu jednotlivých typů obsahu a práce s Bankou obsahu. Vytvoření aktivity je prvním krokem k vložení modulu H5P do kurzu v ELFu. Více o tom, jak vytvořenou aktivitu vložit do kurzu následně popisuje stránka Nastavení modulu H5P.

Než začnete se samotným vytvářením aktivit H5P, doporučujeme seznámit se s prostředím Banky obsahu a zvolit požadovaný typ aktivity.

Banka obsahu

Výchozím bodem pro vytváření H5P aktivit v ELFu je Banka obsahu. V ní jsou shromážděny (podobně, jako jsou testové otázky modulu Test shromážděny v Bance úloh) všechny aktivity H5P danéhu kurzu v ELFu.

Zde můžete tyto aktivity také vytvářet, nahrávat, upravovat nebo mazat. Hotové aktivity (obsahy) H5P, které v Bance obsahu vytvoříte nebo je do ní nahrajete, je následně možné vkládat do kurzu pomocí modulu H5P nebo pomocí textového editoru (například v popisu jednotlivých modulů či jako jejich součást) – více o vložení obsahu H5P do kurzu se můžete dočíst na stránce Nastavení modulu H5P.

Kde najdu Banku obsahu

Abyste se dostali do Banky obsahu daného kurzu, je neprve nutné vstoupit do kurzu, v jehož rámci chcete aktivity vytvářet nebo upravovat. Do Banky se dostanete pomocí tlačítka Banka obsahu vlevo na hlavní stránce kurzu – tlačítko se zobrazí po rozbalení Hlavní nabídky v Navigaci (viz obrázek 1).

Obr. 1: Do Banky obsahu se lze dostat skrze hlavní navigaci (na stránce kurzu vlevo).

Jiná možnost je využít tlačítka pro použití Banky obsahu při vytváření nového modulu H5P (viz obrázek 2).

Obr. 2: Jiná možnost je využít odkazu při vytváření modulu H5P.

Ať už kliknete na možnost Banka obsahu v Navigaci, nebo při vytváření nového modulu H5P, dostanete se na stránku Banky obsahu (viz obrázek 3).

Rozhraní Banky obsahu

Obr. 3: Banka obsahu
  1. Políčko pro vyhledávání slouží ke snazší orientaci ve vytvořených aktivitách.

  2. Toto políčko zobrazuje, v jaké Bance obsahu se momentálně nacházíte (tj. v Bance obsahu jakého kurzu nebo kategorie).

  3. Pomocí tlačítka rozbalitelného menu Přidat je možné vytvářet nové aktivity/obsahy H5P přímo v Elfu.

  4. Aktivity je také možné také nahrát ze souboru v počítači.

  5. Je možné volit mezi dlaždicovým uspořádáním a seznamem aktivit.

  6. Zde jsou uloženy vytvořené aktivity H5P daného kurzu.

  7. Ikona přeškrtnutého oka představuje skryté aktivity. Vámi vytvořené aktivity, které skryjete, jiní vyučující v Bance obsahu neuvidí.

    Pozor

    Jestliže skryjete aktivitu, jejímž tvůrcem/vlastníkem je jiný uživatel, položka se vám v Bance obsahu skryje a ztratíte k ní přístup. Abyste přístup obnovili, musí její tvůrce položku znovu odkrýt.

Po rozkliknutí jedné z již vytvořených aktivit se dostanete na stránku dané aktivity – zde si můžete prohlédnout, jak aktivitu uvidí po vložení do kurzu studenti, a můžete vyzkoušet funkčnost vytvořené aktivity (viz obrázek 4).

Obr. 4: Stránka vytvořené aktivity
  1. Tlačítkem Upravit je možné vstoupit do úprav dané aktivity.

  2. Pod možností Více se skrývá rozbalitelné menu s dalšími možnostmi.

  3. Označit jako neveřejné skryje aktivitu dalším vyučujícím v kurzu. Skryté kurzy budou v Bance obsahu označené ikonkou přeškrtnutého oka.

  4. Zde můžete přejmenovat aktivitu pro její snazší hledání v Bance obsahu.

  5. Nahradit souborem umožňuje nahradit soubor aktivity jiným souborem z paměti počítače.

  6. Stáhnout umožňuje stáhnout vytvořenou aktivitu do počítače. Takto je možné aktivity snadno přenášet do jiných virtuálních prostorů, nebo zálohovat.

  7. Aktivitu je zde možné také odstranit.

Volba aktivity H5P

Proces vytváření jednotlivých aktivit H5P je jednoduchý, intuitivní a principiálně obdobný, avšak specifický pro každý jednotlivý typ obsahu. Jako první byste tedy měli zvolit, jaký typ aktivity chcete vytvářet.

Tabulka níže představuje stručný přehled těchto aktivit a jejich možného využití. Kompletní přehled aktivit naleznete na stránkách H5P nebo v závěru tohoto návodu

Obrázky

Agamotto, Image Juxtaposition, Image Slider, Advent Calendar, Chart, Find the Hotspots, Image Hotspots, Find Multiple Hotspots, Drag and Drop, Image Pair, Image Sequencing, Collage, Image Choice, Impressive Presentation

Interaktivní výukové materiály

Interactive Book, Interactive Video, Course Presentation, Branching Scenario, Virtual Tour, Timeline, Accordion, Image Hotspots, Game map

Testy

Question set, Multiple choice, Single choice (set), Summary, True/False, Sort the Paragraphs, Fill in the blanks, Dictation, Speak the Words, Drag and Drop, Find the Hotspots, Find Multiple Hotspots, Image Choice, Drag Text, Image pair, Image Sequencing, Essay, Mark the Words, Personality quiz, Arithmetic quiz

Quizlet

Dialog cards, Flashcards

Procvičování

Summary, Memory Game, Find the Words, Guess the Answer

Další

Audio recorder, KewAr Code, Iframe Embedder, Documentation Tool, Structure Strip, Cornell Notes, Questionaire, AR Scavenger, Information Wall

Obr. 5: Přehledná tabulka aktivit v modulu H5P

Jak můžete vidět, modul H5P nabízí širokou škálu aktivit, které mohou sloužit při výuce jako výukové materiály, cvičení i testy. V případě testů ovšem modul H5P zásadně nedoporoučujeme využívat pro závěrečné testování. Tento modul neumožňuje obvyklá omezení testových pokusů (počet pokusů, délku trvání apod.) – testové aktivity jsou proto vhodné spíše jako procvičování.

Pozor

Modul H5P není, vzhledem k nedostatečnému zabezpečení, vhodný pro závěrečné testování.

Jak vytvořit aktivitu v Bance obsahu

Jakmile jste zvolili typ aktivity, kterou chcete v modulu H5P vytvořit, je tak možné učinit v Bance obsahu. Pro vytvoření klikněte na tlačítko Přidat (viz obrázek 3) a zvolte požadovaný typ aktivity. Tím se dostanete na stránku vytváření daného obsahu H5P (viz obrázek 6).

Obr. 6: Příklad vytváření nové H5P aktivity

Další postup se poté odvíjí od typu zvolené aktivity. Odkazy na návody pro tvorbu jednotlivých aktivit naleznete v přehledu aktivit H5P na konci této stránky.

Po vytvoření je možné se k úpravě obsahu kdykoli vrátit. Veškeré vytvořené aktivity daného kurzu je možné najít, zobrazovat, upravovat nebo mazat v Bance obsahu.

Poznámka

H5P je aplikace třetí strany a je stále v procesu vývoje a překladu - momentální překlad není zdaleka dokončen a postupně se mohou objevovat nové možnosti a aktivity.

Metadata

Jedním z kroků při vytváření aktivit H5P je nastavení metadat, a to zejména informací o licenci a autorovi.

V H5P lze informaci o platné licenci nastavit na třech úrovních – jako informaci o použitém materiálu či médiu (obrázku, zvuku, textu nebo videu, které používáte v rámci dané aktivity), jako metadata na úrovni aktivit H5P (například v aktivitě column je možné mít více aktivit H5P najednou a je možné dopsat metadata ke každé zvlášť v případě, že se jejich licence užívání či autoři liší) a nakonec na úrovni hotového H5P obsahu.

Metadata je možné vložit při vytváření nové aktivity či přidávání médií po rozkliknutí tlačítka metadata (viz obrázek 7).

Obr. 7: Metadata je možné vložit během vytváření nové aktivity

Otevře se vám nabídka, ve které je možné vypsat informace o licenci, datu, zdroji nebo autorovi. Doplnění metadat ale není vyžadováno. Využijete je především tehdy, když v rámci aktivity používáte licencovaný obsah nebo když chcete vlastní aktivitu poskytnout k užívání dalším uživatelům.

Metadata na nejvyšší úrovni, tedy autora hotového H5P obsahu a licenci upravující podmínky jeho užívání, je možné vyplnit při vkládání obsahu do modulu H5P (viz obrázek 8 níže).

Obr. 8: Tabulka metadata.

Pozor

Pokud vyplňujete políčka Extra licence a Komentář autora od druhé úrovně výše, nesmí se v popisu nacházet více řádků – pokud se v těchto kolonkách bude nacházet zalomení řádku, aktivita bude nefunkční.

Licence

Modul H5P nabízí při vyplňování metadat několik typů licencí. Mimo volby “všechna práva vyhrazena” umožňují všechny nabízené možnosti minimálně do určité míry přebrat a použít obsah jinými právními subjekty. Zde je jejich stručný přehled.

  • Licence není uvedena
  • Všechna práva vyhrazena značí, že je dílo chráněno autorskými právy a nesmí být bez svolení vlastníka práv dále šířeno.
  • Volné dílo - toto označení náleží dílům, u kterých již uplynula doba trvání majetkových práv, například dílo Shakespeara nebo antické obrazy.
  • Creative commons: Tato forma licence má hned několik variant. Přehled toho, co která forma umožňuje, můžete najít zde. ELF umožňuje zvolit k plnohodnotnému Creative commons tyto alternativy:
    • Nezasahujte do díla
    • Neužívejte komerčně, nezasahujte do díla
    • Neužívejte dílo komerčně
    • Neužívejte dílo komerčně, zachovejte licenci
    • Zachovejte licenci

Poznámka

Pokud si volbou licence nejste jistí, můžete kontaktovat odborníky na duševní vlastnictví na naší univerzitě a poradit se.

Přehled aktivit H5P

Níže naleznete popis jednotlivých dostupných aktivit H5P. Návod na vytvoření jednotlivých aktivit v angličtině najdete na oficiálních stránkách H5P. Několik klíčových návodů jsme pro vás připravili i v češtině – odkazy na ně naleznete v následujících popiscích aktivit. Aktivity zde jsou uskupené na základě podobnosti jejich zaměření.

  • Accordion představuje klasické rozbalovací bloky.
  • Information Wall je nástěnka s přehlednými informacemi, která může být doplněna o obrázky.
  • Questionaireslouží jako dotazník.
  • Agamotto může sloužit jako prezentace obrázků, výhoda této aktivity spočívá ve využití vrstev, které obrázky překryjí a které student může sám zapínat a vypínat – vhodné například při práci s mapami. 
  • Image Juxtaposition umožňuje přesouvání řezu (předělu) mezi dvěma obrázky – vhodné například na ukázku “před” a “po” stavu.
  • Image Slider je varianta prezentace. Může sloužit jako galerie obrázků. Návod pro tuto aktivitu naleznete zde.
  • Calendar funguje jako adventní kalendář. Každý den odkryje část obsahu.
  • Chart slouží učiteli k tvorbě základních grafů.
  • Collage může učitel využít k tvorbě koláží z fotografií.
  • Timeline slouží učiteli k vytvoření přehledné časové linky událostí. Tuto časovou osu je možné doplnit o interaktivní materiál. Návod pro tuto aktivitu naleznete zde.
  • Column - pomocí této aktivity je možné vložit více aktivit H5P na jednu stránku. Známku lze či nelze udělit podle obsahu.
  • Documentation Tool: pomocí této aktivity může učitel vytvořit pro studenty interaktivní šablonu pro práci nad úkolem a následnou evaluaci jejich postupu.
  • Structure Strip: tato aktivita je podobná Documentation tool. Umožňuje vytvořit materiál, který pod sebou má zároveň políčka k vyplnění - učitel tak může studentům poskytnout pod materiálem například pole pro vyplnění bodů, se kterými student souhlasí, a bodů, se kterými nesouhlasí, nebo pro vyplnění pozitiv a negativ probírané problematiky. Políček může být větší množství.
  • Cornell Notes: podobně jako a Structure Strip nabízí i tato aktivita studentům možnost pro vyplnění učitelem předpřipravených políček - v tomto případě pevně daného počtu políček pro osobní postřehy, poznatky a shrnutí tématu.
  • Branching scenario umožňuje učiteli vytvořit pro studenty interaktivní hru k nazkoušení různých scénářů. Za tuto aktivitu je možné udělit známku.
  • Virtual Tour umožňuje vytvořit interaktivní prohlídku prostoru doplněnou o různé poznámky, videa, obrázky a další materiály. Známku lze či nelze udělit podle obsahu.
  • AR Scavenger je forma rozšířené reality (augmented reality), která umožňuje učiteli definovat několik obrazových bodů, představující další typy obsahu H5P, které student hledá ve svém okolí pomocí svého mobilu. Po jejich nalezení získá k daným obsahům přístup. Známku lze či nelze udělit podle obsahu.
  • Interactive Book umožňuje učiteli vytvořit interaktivní knihu, tedy knihu doplněnou o speciální poznámky s obrázky, videi nebo odkazy. Známku lze či nelze udělit podle obsahu.
  • Interactive Video umožňuje učiteli vytvořit interaktivní video, tedy video doplněné o různé poznámky, obrázky a další materiály. Za tuto aktivitu je možné udělit známku.
  • Game map umožňuje učiteli vytvořit interaktivní mapu s aktivitami a výukovými materiály, na které se studenti mohou pohybovat a plnit úkoly. Za tuto aktivitu je možné udělit známku.
  • Course Presentation umožňuje učiteli vytvořit interaktivní prezentaci, tedy prezentaci doplněnou o speciální poznámky s obrázky, videi nebo odkazy. Známku lze či nelze udělit podle obsahu.
  • Image Hotspots umožňuje učiteli vytvořit interaktivní materiál z obrázku, do kterého doplní různé poznámky k jednotlivým bodům na obrázku. Tyto body se studentovi zobrazí, pokud na ně ukáže kurzorem. Vhodné například pro analýzu historických obrazů. Návod pro nastavení této aktivity naleznete zde.
  • Image hotspot question je test založený na hledání bodu na obrázku. Za kliknutí na správné místo student body získá, za kliknutí na špatné je může ztratit. Za tuto aktivitu je možné udělit známku. Návod pro nastavení této aktivity naleznete zde.
  • Image choice je test založený na výběru správného obrázku z množství dalších. Za tuto aktivitu je možné udělit známku.
  • Find Multiple Hotspots je test založený na hledání více bodů na obrázku. Za kliknutí na správné místo student body získá, za kliknutí na špatné je může ztratit. Za tuto aktivitu je možné udělit známku. Návod pro nastavení této aktivity naleznete zde.
  • Memory Game umožňuje učiteli vytvořit tematické pexeso k procvičení probrané látky.
  • Find the words umožňuje učiteli vytvořit tematickou osmisměrku k procvičení probrané látky.
  • Guess the Answer umožňuje učiteli vytvořit nebodované cvičení pro studenty. Student si tipne otázku a poté může zobrazit odpověď, cvičení není bodováno a student svou odpověď nikam nepíše.
  • Dialog cards umožňuje vytvořit virtuální oboustranné kartičky, možné doplnit o nahrávku správné výslovnosti (či jiné zvukové nahrávky) nebo obrázek, vhodné například k procvičení slovíček. Návod pro nastavení této aktivity najdete zde.
  • Flashcards je test založený na kartičkách podobných aktivitě Dialog cards ale bez zvuku, student vepisuje odpověď , správná odpověď se zobrazuje hned po odeslání odpovědi. Za tuto aktivitu je možné udělit známku.
  • Question Set je test s různými typy otázek. Za tuto aktivitu je možné udělit známku. Návod pro nastavení této aktivity naleznete zde.
  • Multiple Choice je test založený na otázkách s více správnými odpověďmi. Za tuto aktivitu je možné udělit známku. Návod pro nastavení této aktivity najdete zde.
  • Single Choice Set je test založený na více otázkách s jednou správnou odpovědí. Výsledek se ukazuje hned, ale není možné se opravit. Za tuto aktivitu je možné udělit známku.
  • Summary je test založený na otázce s jednou správnou odpovědí. Výsledek se ukáže hned, špatný bod se započítá, ale student se může opravit. Za tuto aktivitu je možné udělit známku. Návod pro nastavení této aktivity naleznete zde.
  • True / False je test založený na rozeznávání pravdivosti výroků. Za tuto aktivitu je možné udělit známku.
  • Fill in the Blanks je test založený na doplňování krátkých výrazů do textu stejně jako u úlohy cloze. Za tuto aktivitu je možné udělit známku. Návod pro nastavení této aktivity naleznete zde.
  • Mark the Words je test založený na vyhledávání slov (například odvozených slov) v textu. Za tuto aktivitu je možné udělit známku.
  • Sort the Paragraphs je test založený na seřazování učitelem předvyplněných odpovědí. Za tuto aktivitu je možné udělit známku.
  • Personality quiz je klasický test osobnosti, umožňuje dovést s studenty k odlišným výsledkům na základě jejich odpovědí.
  • Arithmetitz quiz je test zaměřený na základní matematické počty. Za tuto aktivitu je možné udělit známku.
  • Essay je test založený na dlouhé psané odpovědi (eseji). Za tuto aktivitu je možné udělit známku.
  • Drag the Words je test založený na přetahování slov do vět. Za tuto aktivitu je možné udělit známku.
  • Drag and Drop je test založený na přetahování obrázků do jiného obrázku. Za tuto aktivitu je možné udělit známku.
  • Image pairing je test založený na párování obrázků. Za tuto aktivitu je možné udělit známku.
  • Image Sequencing je test založený na seřazování obrázků. Za tuto aktivitu je možné udělit známku.
  • Dictation je diktát, tedy test založený na tvorbě odpovědí na základě poslechu nahrávek. Za tuto aktivitu je možné udělit známku.
  • Speak the Words je test umožňující nahrát mluvenou odpověď na otázku. Učitel předem zadává seznam správných odpovědí, na základě kterých ELF okamžitě vyhodnocuje správnost odpovědí. Funguje v různých jazycích. Nefunguje na některých prohlížečích. Za tuto aktivitu je možné udělit známku. Speak the Words set je varianta s více než jednou otázkou.
  • Audio recorder slouží k nahrávání zvuku studenty.
  • Iframe Embedder umožňuje vložit embedovaný odkaz.
  • KewAr Code umožňuje vytvořit QR kód. Známku lze či nelze udělit podle obsahu.

Do některých aktivit H5P je možné vnořit jiné H5P aktivit. Tabulku s přehledem možností takového vnořování najdete na samostatné podstránce Možnosti vnořování obsahů HP5.

Dále v nápovědě