V úloze Přiřazování mají studenti za úkol vytvořit dvojice odpovídajících tvrzení, pojmů, definic či jmen. Přiřazovat lze (typicky kratší) textové položky (tedy odpovědi v pravém sloupci) k otázkám, které mohou mít podobu textu, obrázku, nahrávky mp3 nebo videa (levý sloupec). Jednoduchým příkladem může být přiřazování hlavních měst (Praha, Kapské Město, Soul) k zemím, v nichž se nacházejí (Česká republika, Republika Jižní Afrika, Jižní Korea). V rámci činnosti Test se každá přiřazená položka podílí na celkovém hodnocení stejnou vahou. Vytvoření a nastavení úlohy typu PřiřazováníÚlohu typu Přiřazování lze vytvořit buď v Bance úloh, nebo při úpravách Testu. Níže jsou popsány možnosti nastavení úlohy. K úpravám je možné se kdykoli vrátit kliknutím na ikonu "Upravit" v Bance úloh.Nastavení úlohy je rozděleno do sekcí. Ve výchozím zobrazení jsou rozbalené pouze dvě sekce, první z nich bývá sekce Obecná nastavení. Ostatní sekce lze rozbalit kliknutím na název dané sekce, případně můžete zobrazit všechny sekce kliknutím na odkaz Rozbalit vše (viz obr. 2). Pokud potřebujete při práci na úloze ověřit chování či vzhled úlohy, můžete využít náhledu. Obecná nastaveníObecná nastavení úlohy typu Přiřazování odpověď umožňují:
Odpovědi
Tato sekce slouží k vytvoření dvojic Úloha - Odpověď. Každá úloha obsahuje zadání (text, obrázek apod.), které můžete vytvořit pomocí HMTL editoru. Odpovědi jsou pouze textové. Je zapotřebí vytvořit nejméně 2 úlohy a 3 odpovědi.
Můžete zadat i větší počet nesprávných odpovědí tím, že úlohy ponecháte prázdné a vyplníte pouze odpovědi; tím získáte několik dalších distraktorů (pro omezení možnosti tipovat správné odpovědi v testu). Položky, ve kterých bude prázdné zadání i odpověď, budou ignorovány.
Poznámka. Je vhodné, aby otázky v této úloze byly delší než odpovědi a nikoliv naopak. Rozbalovací nabídka s velmi dlouhými možnostmi totiž ztrácí na přehlednosti. Dobrým příkladem úlohy Přiřazování jsou například otázky obsahující definice (delší text) a jednotlivá slova v rozbalovací nabídce (kratší text), která definicím odpovídají. Kombinovaná zpětná vazba(Tato nastavení jsou ve výchozím zobrazení sbalená. Zobrazíte je kliknutím na název sekce.)
Vložení textu kombinované zpětné vazby (nepovinné) umožňuje zobrazit studentům určitý text v závislosti na tom, jak odpovídali.
Nastavení pro vícero pokusů(Tato nastavení jsou ve výchozím zobrazení sbalená. Zobrazíte je kliknutím na název sekce.)
Zobrazení náhledu při práci na úloze![]() Pokud při práci na úloze potřebujete otestovat její chování či vzhled, můžete využít ikonu náhledu Obr. 6: Uložení změn a zobrazení náhledu Jak používat úlohu PřiřazováníHodnocení úlohy PřiřazováníKaždá přiřazená položka se na celkovém hodnocení podílí stejnou vahou. Pokud tedy student přiřadí správně 3 ze 4 položek, získá 75 % bodů. V úloze Přiřazování s hodnocením 4 body by tedy získal 3 body. Duplicitní položkyNěkdy je nutné, aby se v seznamu odpovědí vyskytovaly dvě nebo více totožných položek. Například v úloze "Uveďte, zda je daný strom jehličnatý či listnatý" může student přiřazovat odpovědi k řadě otázek (např. smrk, borovice, dub, jinan, sakura, sekvoj), přičemž odpovědi jsou pouze dvě: jehličnan a listnáč.V takovém případě je zapotřebí při zadávání textu odpovědí dbát na to, aby všechny shodné odpovědi byly skutečně shodné (vyhýbat se tedy například tomu, aby znění jedné odpovědi bylo "jehličnan" a druhé "Jehličnan"). Rozbalovací nabídka pak studentům nabízí pouze dvě varianty odpovědi, které je možné použít opakovaně. Řazení otázekPořadí odpovědí v rozbalovací nabídce je vždy náhodné. Pokud je úloha Přiřazování součástí Testu, je možné řadit náhodně také samotné otázky. Tuto funkci lze zprovoznit zaškrtnutím pole "Zamíchat" v rámci nastavení úlohy (viz bod 6 na obr. 2) a zároveň nastavením volby "Zamíchat v rámci úloh" v nastavení Testu na "Ano". Funkci zamíchání otázek je vhodné používat především kvůli omezení podvádění studenty. Není však vhodná, pokud pořadí otázek sleduje určité logické uspořádání (tvoří dohromady souvislý text, jsou seřazeny podle rostoucí obtížnosti apod.).Úloha Přiřazování v činnosti PřednáškaZobrazení a chování úlohy Přiřazování v činnosti Přednáška a Test je z pohledu studenta totožné. To ale neplatí pro učitele. Je totiž zapotřebí vzít v úvahu fakt, že Test neobsahuje skoky. Z toho vyplývá několik specifik použití Přiřazování v činnosti Přednáška:
Pořadí otázek v činnosti PřednáškaPořadí otázek při použití úlohy Přiřazování v rámci modulu Přednáška nelze znáhodnit; pořadí odpovědí v rozbalovací nabídce zůstává vždy náhodné. Dále v nápovědě |
Testové úlohy >