Základní návrhy pro využití modulu Test
V rámci e-learningového kurzu v Moodlu mohou elektronické testy – vytvořené v modulu Test –sloužit k mnoha účelům. Základním použitím je jistě hodnocení studentů, ať již průběžné, nebo závěrečné, souhrnné. Elektronické testy představují v tomto smyslu pro vyučujícího v mnoha ohledech významné ulehčení práce při přípravě, nasazení i vyhodnocení testů: umožňují jednoduché uložení Mimo klasifikované použití může modul Test sloužit i pro přípravu procvičovacích modulů. Takto koncipované procvičování bude mít samozřejmě podobu elektronického testu, práce studentů se tedy nebude v tomto ohledu nijak lišit od závazného testování, výsledky testů ale učitel nepoužívá pro hodnocení, nýbrž pro získání zpětné vazby o tom, jak studenti chápou danou látku a kde jsou jejich silné a slabé stránky. Studentům pak výsledky takto pojatých testů slouží pro reflexi vlastního učení Níže uvádíme několik návrhů, jak mohou být elektronické testy využity v rámci prezenční i online výuky:
Modul Test a Banka úloh
Při práci s elektronickými testy v systému Moodle je zcela zásadní pochopit vztah mezi samotným modulem Test a Bankou úloh. Modul Test, podobně jako ostatní moduly, je jednou z aktivit, kterou student uvidí na hlavní straně kurzu. Každý test může mít odlišná nastavení, může být k dispozici Příklad s papírovým testemKonkrétní test v Moodlu si můžete představit jako tradiční papírový test. Máte před sebou prázdný list papíru a nápad, jak by měl test vypadat. Po ruce můžete mít pořadač naplněný různými úlohami (Banka úloh), které jste buď vy, nebo vaši kolegové vytvořili pro váš kurz, katedru nebo školu. Když se rozhodnete přidat novou úlohu, nejdříve určíte, jaký typ úlohy to má být. Můžete také otevřít onen pořadač, kde máte jednotlivé úlohy pečlivě zorganizované (Kategorie úloh), a podívat se na ně. Následně začnete psát vlastní zadání (Text úlohy) a podle jejího typu i možná řešení (Odpovědi). Poznamenáte si správnou odpověď nebo odpovědi, rozhodnete, kolik celých nebo částečných bodů (Známka) udělíte za každou správnou odpověď a také jakou váhu má daná úloha ve vašem testu. Když máte jednu úlohu připravenou, proces opakujete se zbývajícími úlohami. V našem příkladě jsme nezmínili, že každá úloha je napsána na vlastní list papíru a nové úlohy jsou vždy založeny do pořadače (Banka úloh). Objevíte-li vhodnou existující úlohu, upravíte ji a uložíte jako novou pro použití ve vašem testu. Když vytvoříte úlohu, možná budete chtít studentům pomoci ke správné odpovědi nápovědou (Nápověda), kterou můžete napsat ke každé úloze. Můžete také napsat reakci na konkrétní studentovu odpověď (Reakce). V případě potřeby nabízí Moodle prostor pro záznam všech těchto komentářů a zpětné vazby. Na závěr vytváření testu se ještě rozmyslíte, jaký bude maximální počet bodů, kterého je možné dosáhnout, a jak bude hodnocení zapadat do kontextu kurzu (Nejvyšší známka). Přestože je teoreticky možné, aby učitel vytvořil pro každého studenta individuální papírový test, je to nepraktické vzhledem k úsilí, které by k tomu bylo třeba. Při používání různých funkcí modulu Test Bezpečnost testůJedním z hlavních témat používání elektronických testů je otázka jejich bezpečnosti. V této souvislosti je nutné soustředit se na dvě hlavní, související oblasti. První z nich jsou prostředky, které studentům ztěžují podvádění v průběhu vypracování testu, tou druhou pak zabezpečení chránící obsah testu před zkopírováním a šířením mezi ostatními studenty. Prostředky ztěžující studentům podvádění v průběhu pokusu (pokud je možné je v konkrétním testu uplatnit):
Základní pilíře bezpečnosti obsahu testu z hlediska zamezení jeho nežádoucího zkopírování:
Pokud učitel využívá modul Test ke klasifikaci studentů, je nejlepší variantou, aby samotné testování probíhalo v počítačové učebně školy, kde je do značné míry omezena většina možností podvádění studentů. I zde je ovšem nutné vzít v úvahu riziko, že se studenti dostanou do prostředí internetu (tj. ke zdrojům dalších informací), pokud test nezabezpečíme dodatečnými prostředky. Tím základním je omezení přístupu mimo prostředí Moodlu v PC učebně v okamžiku testování a také upravení funkcí prohlížeče tak, aby nedovoloval některé běžně dostupné funkce jako například otevírání dalších oken, posílání zpráv, kopírování textu apod. Takto upravený prohlížeč (lze využít například Firefox Portable) je podle zkušeností vhodnějším řešením než použití možnosti zabezpečeného prohlížeče, kterou nabízí přímo Moodle v nastavení Testu. Tato volba totiž není funkční v případě použití mobilních zařízení a může způsobovat mimo jiné i problémy s časováním testu, a to i v případě spuštění testu na standardním desktopovém počítači. V případě, že učitel používá modul test k procvičovacím účelům, bezpečnost testů nepředstavuje problém. Studentům tak může být umožněno, aby test vypracovávali z osobních počítačů (ve škole nebo doma), často je umožněno i opakované vyplnění a vyhodnocení testu. Komentáře a reakce učiteleModul Test v Moodlu nabízí kromě automatického vyhodnocení některých úloh i možnost přidávat komentáře (neboli reakce). Komentáře mohou být přidány k jednotlivým možnostem odpovědí studentů, k jednotlivým testovým úlohám, ke konkrétnímu testu jako celku nebo ke zvolené bodové hranici. Komentáře poskytující zpětnou vazbu studentům je vhodné používat, pokud testy slouží k procvičovacím účelům, kdy se student může k výsledkům testu vrátit, zhodnotit svoje dovednosti a posléze se i pokusit o další pokus s lepším výsledkem. Komentáře je naopak poměrně zbytečné používat v testech, které slouží k vlastní klasifikaci – u těchto testů mají studenti k dispozici většinou pouze jeden pokus a učitel jim obvykle zobrazí pouze výslednou známku bez nutnosti dalších informací přímo v testu (je samozřejmě vhodné se k výsledkům vrátit později, pravděpodobně v rámci klasické výuky – podobně jakou papírových testů). Náhodně vybírané úlohyElektronické testy nabízejí kromě různých typů úloh, z nichž některé jsou hodnocené automaticky, jiné částečně automaticky a jiné zcela ručně, i možnost zapojení náhodně vybíraných úloh. Pro použití této funkce je nutné mít dopředu vytvořenou velkou zásobárnu různých úloh (o podobné znalostní úrovni), ze kterých systém vybírá náhodnou sadu – obsah testu je tak jiný pro každého studenta a stejně tak i pro každý pokus téhož studenta, pokud test umožňuje více pokusů studenta. Náhodný výběr úloh může být vhodné zařadit pro omezení podvádění u klasifikovaných testů. V případě využití testu pro účely procvičování zvyšují náhodně vybírané úlohy variabilitu testu a tím i efektivní možnost procvičování (student nedělá opakovaně ten samý test, ale vždy má k dispozici jinou sadu úloh). Poznámka. Přestože používání náhodně vybíraných úloh do značné míry omezuje možnost podvádění studentů, jejich použití nemusí být vhodné v případě významných (např. závěrečných) testů. Z hlediska testové teorie je totiž velice obtížné docílit stavu, aby celá skupina úloh, ze kterých náhodně vybíráte do testu, vykazovala zcela totožnou míru obtížnosti. Studenti by proto v takové situaci mohli (oprávněně) napadnout srovnatelnost jednotlivých pokusů.
Výhody a nevýhody elektronického testování studentůElektronické testy přinášejí řadu výhod, ale i omezení v různých aspektech použití. Některé jsme již zmínili v předchozích oddílech. Následující body shrnují hlavní výhody a nevýhody elektronického testování ve zcela obecném pohledu. Výhody
Nevýhody
Vedle převážně funkčních výhod a nevýhod elektronického testování popsaných výše je nutné zvažovat
Dále v nápovědě |