Základní funkce databázeNa obrázku 1 lze vidět rozhraní, které mají k dispozici uživatelé s právy vkládat a prohlížet záznamy, ale nikoli měnit nastavení databáze (typicky studenti). Obsahuje následující záložky:
Obr. 1: Databáze z pohledu studenta – Záložky Prohlédnout seznam
Záložka Prohlédnout seznam zobrazuje záznamy hromadně, typicky ve
zkrácených verzích, aby se do vymezeného
prostoru vešlo co nejvíce informací (viz obr. 2). Ovládací prvky při dolním okraji slouží Ikony (na obr. 2 v červeném rámečku) slouží k přechodu na jednotlivé (položkové) zobrazení záznamu (lupa) a k odstranění záznamu z databáze (křížek). Student může ve výchozím nastavení odstranit záznam pouze v případě, že je jeho autorem, tedy tím, kdo jej do databáze vložil. Poznámka. Vzhled a uspořádání této záložky lze upravit pomocí Šablony seznamu. Obr. 2: Databáze z pohledu studenta – Prohlédnout seznam Prohlédnout jednotlivěNebo také "položkové zobrazení". Poskytuje více prostoru jednotlivému záznamu a umožňuje tak zobrazení všech informací (delšího textu, obrázku o větších rozměrech apod.) v nezkrácené podobě, včetně komentářů (viz obr. 3). Ovládací prvky na horním a dolním okraji slouží k přesunu na další záznamy.Pomocí ikon (na obr. 3 v červeném rámečku) může student záznam upravit (ozubené kolečko) nebo odstranit (křížek), avšak pouze v případě, že je autorem záznamu. Poznámka. Vzhled a uspořádání této záložky lze upravit pomocí Šablony záznamu. Obr. 3: Databáze z pohledu studenta – Prohlédnout jednotlivě
VyhledatZáložka Vyhledat umožňuje vyhledávání záznamů vložených do databáze, což oceníte zejména
u rozsáhlých databází s mnoha záznamy a poli. K dispozici je také pokročilé vyhledávání (viz obr. 6). Poznámka. Vzhled a uspořádání této záložky lze upravit pomocí Šablony pokročilého vyhledávání. Přidat záznamZáložka "Přidat záznam" nabízí formulář s nevyplněnými poli pro vložení záznamu (viz obr. 7).Poznámka. Vzhled a uspořádání této záložky lze upravit pomocí Šablony přidání záznamu. Obr. 7: Databáze z pohledu studenta – Přidat záznam Automatické propojování databázových záznamů
Modul Databáze zahrnuje funkci nazvanou automatické propojování databáze, kterou zajišťuje tzv. Filtr (naleznete jej na bočním panelu Správa kurzu nebo Správa databáze). Ten automaticky mění slova či fráze použité v rámci kurzu na aktivní odkazy. Pokud tedy uživatel (například ve fóru) použije slovo, které se shoduje s názvem záznamu v databázi, změní se toto slovo na aktivní odkaz (viz obr. 8), který po kliknutí otevře příslušný záznam. Obr. 8: Automatické propojování databázových záznamů pomocí jména v textu Poznámka. Název záznamu zpravidla vytváříme pomocí pole Text (jednořádkový), jehož nastavení dovoluje stanovit, zda bude automatické propojování použito, nebo nikoli. Pokud chcete umožnit propojování v jednom kontextu (např. ve studijním materiálu), ale zamezit propojení určitého slova Pozor! Pokud je vyžadováno vložení určitého počtu záznamů, předtím než je studentovi umožněno prohlížet příspěvky ostatních, je vhodné automatické propojování databáze zakázat. Filtr, který tato funkce využívá, totiž nedokáže určit, zda student vstupující tímto způsobem do databáze splnil požadavky na minimální počet vložených záznamů. Hromadný import záznamůVkládání záznamů pomocí textového souboruK uskladnění a sdílení databázových záznamů se často využívá zvláštního typu textového souboru Využití textového souboru pro manipulaci se záznamy má řadu výhod. Hodí se v případě, že máte větší množství dat v textovém formátu a chcete je hromadně vložit do databáze. Stejně tak práce v textovém souboru nabízí určitý komfort při vytváření záznamů – odpadá nutnost klikat opakovaně na záložku "Přidat záznam", vyčkávat, než se stránka načte atd. S textovým souborem lze navíc pracovat i bez přístupu k internetu. Systém Moodle umožňuje import souboru CSV prostřednictvím funkce Import záznamů (viz obr. 9). Obr. 9: Import záznamů do databáze Jak určím správný formát?Formát textového souboru musí odpovídat struktuře polí, kterou jste ve své databázi vytvořili. Nejjedno-dušší způsob, jak určit správný formát, je využít funkce Export záznamů (v bočním panelu Správa databáze) a exportovat libovolný záznam ve formátu CSV (viz Export záznamů). Výsledný textový soubor pak můžete otevřít (např. v Notepadu) a použít ke vkládání záznamů. Na obrázku 10 je příklad jednoduchého CSV souboru.Obr. 10: Příklad jednoduchého souboru: obsahuje dvě pole typu Text (jednořádkový) a jedno pole typu URL Jedná se o prostý text. První řádek tvoří názvy polí: Jméno,Povolání,"Odkaz na Wikipedii"
ostatní řádky pak vložené záznamy: "Thomas Alva Edison",Vědec,"http://cs.wikipedia.org/wiki/Thomas_Alva_Edison" "Jan Radecký z Radče",Vojevůdce,"http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Radeck%C3%BD_z_Rad%C4%8De" "Charles Babbage",Informatik,"http://cs.wikipedia.org/wiki/Charles_Babbage" "Nikola Tesla",Vědec,"http://cs.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla" Výchozí oddělovací znak je čárka (pokud jste při exportu záznamu neurčili jinak). Při vkládání nových záznamů do textového souboru je nutné dbát na to, aby byl každý nový záznam na samostatném řádku (občas dojde k zalomení řádku, což je v pořádku, nemělo by ale dojít ke vložení nového řádku klávesou Enter). Pokud potřebujete v rámci hesla udělat nový řádek, je třeba jej nahradit Pozor! Po čárkách, které oddělují databázová pole v textovém souboru, nevkládejte mezery, ty totiž znemožňují import záznamů. Víceslovný obsah jednotlivých polí (pokud obsahují mezery) musí být ohraničen uvozovkami (např. "Karel Čapek"). Hotový soubor CSV můžete vložit do databáze za pomoci dialogu "Import záznamů". Po úspěšném importu uvidíte oznámení o počtu vložených souborů. Poznámka. Data, uložená v různých formátech souborů (xls, ods aj.), lze převést na textový formát csv. Tímto způsobem je tedy možné nepřímo importovat i data z jiných typů souborů. Export záznamůTuto funkci najdete na záložce "Exportovat" nebo na bočním panelu nastavení (viz obr. 11). Umožňuje uložit záznamy ve formátu CSV nebo ODS (OpenOffice Calc), přičemž oba zmíněné formáty můžete otevřít a upravovat také v programu MS Excel. Obr. 11: Export záznamů Při ukládání do souboru CSV je důležité zvolit správný oddělovací znak. Běžně používaná čárka nemusí být vždy tou nejlepší volbou, zvláště pokud text v záznamových polích obsahuje čárky. To může způsobit dezorganizaci dat. Doporučujeme v takových případech jako oddělovací znak zvolit některou z alternativ (středník nebo tabelátor). Výchozí nastavení počítá s uložením všech záznamových polí, nicméně uživatelé mohou podle potřeby povolit k exportu pouze některá z nich. Systém nabízí export záznamů buď ve formátu CSV (comma separated values), nebo ODS (OpenOffice Calc). Kliknutím na odkaz "Exportovat záznamy" vám dá systém na výběr, zda si přejete nově vzniklý textový soubor uložit, nebo rovnou otevřít. (Oba formáty, CSV i ODS, lze otevřít v MS Excel.) Tipy pro využití databázeModul databáze představuje platformu, která:
Další informace
Inspirujte/zeptejte se v diskusních fórech na Moodlu: |