Doplňovací úloha (cloze) se skládá z několika dílčích úloh různých typů. Tato část nápovědy obsahuje popis základního postupu při jejich vytváření a určení základních vlastností. Vytvoření a nastavení úlohy typu ClozeÚlohu typu cloze lze vytvořit buď v Bance úloh, nebo při úpravách Testu. Níže jsou popsány možnosti nastavení úlohy. K úpravám je možné se kdykoliv vrátit kliknutím na ikonu "Upravit" v Bance úloh. Nastavení úlohy je rozděleno do sekcí. Sbalené sekce lze rozbalit kliknutím na název dané sekce, případně můžete zobrazit všechny sekce kliknutím na odkaz Rozbalit vše (viz obr. 1). Pokud potřebujete při práci na úloze ověřit chování či vzhled úlohy, můžete využít náhledu. Obecná nastaveníObecná nastavení Doplňovací úlohy umožňují:
Nastavení pro vícero pokusů(Tato nastavení jsou ve výchozím zobrazení sbalená. Zobrazíte je kliknutím na název sekce.)
Poznámka. Nápovědy se studentovi zobrazí pouze v případě, že student vyplní všechny dílčí otázky dané úlohy (přitom alespoň jednu nesprávně) a klikne na tlačítko "Zkontrolovat". Více o interaktivním režimu se dozvíte na stránkách nápovědy věnovaných modulu Test. Zobrazení náhledu při práci na úloze![]() Pokud při práci na úloze potřebujete otestovat její chování či vzhled, můžete využít ikonu náhledu Obr. 3: Uložení změn a zobrazení náhledu Vytváření dílčích úlohDoplňovací úloha je typicky tvořena krátkým textem, do kterého jsou vloženy dílčí úlohy s různými typy odpovědí (výběr z možných odpovědí, krátká tvořená odpověď, numerická úloha). Pro jejich tvorbu momentálně není k dispozici grafické rozhraní, takže je nutné je zadávat jako text s vloženými řídicími příkazy, a to buď pomocí vestavěného editoru, nebo vložením z předem připraveného textového souboru.V následujících odstavcích naleznete popis řídicích příkazů a dozvíte se, jak s jejich pomocí vytvořit dílčí úlohy.
Typy dílčích úlohK dispozici jsou následující řídicí příkazy, které označují tyto typy úloh:
Jak vytvořit dílčí úlohu pomocí řídicích příkazůPro vytvoření dílčí úlohy v rámci doplňovací úlohy je zapotřebí dodržet posloupnost řídicích příkazů (viz tabulka). Obecně vzato je nutné určit typ dílčí úlohy, vložit alternativní odpovědi, označit správnou odpověď a nakonec uzavřít celou dílčí úlohu do složených závorek.Příklad. Zápis jednoduché dílčí tvořené úlohy s jednou správnou a jednou nesprávnou odpovědí: {1:SA:Nesprávná odpověď~=Správná odpověď} Podrobnější popis řídicích znaků a postupu vytvoření dílčí úlohy naleznete v následující tabulce:
Pozor! Řídicí znaky v rámci složených závorek nesmí být od ostatního textu odděleny mezerami, jinak nebude otázka Moodlem správně dekódována. Mezery se mohou samozřejmě vyskytovat jako součást textu jednotlivých variant odpovědí, nikoliv však pro oddělení variant mezi sebou pomocí řídicích znaků (viz příklad výše). Příklady dílčích úlohMožnými typy dílčích úloh jsou krátká tvořená odpověď, výběr z možných odpovědí a numerická úloha (viz obr. 4). Pod obrázkem je uveden text s řídicími znaky nutný pro jejich vytvoření. Dílčí úloha typu SA (krátká tvořená odpověď). Znaky potřebné pro její korektní zobrazení jsou zvýrazněny modrou barvou:
1. Alhambra, středověký komplex paláců a pevností, který na jihu Španělska zanechali Arabští vládcové Andalusie, se nachází na okraji města zvaného {1:SA:=Granada~Sevilla#Sevilla je sice hlavním městem Andalusie, ale Alhambra se nachází jinde.~%25%Córdoba#Córdoba to není - ale i tam se nachází důležitá arabská památka, kterou je "Mezquita"}. Dílčí úloha typu MC (výběr z možných odpovědí): 2. Příjmení současného španělského premiéra zní: {1:MC:=Rajoy~%25%Zapatero#Zapatero sice španělským ministerským předsedou byl, ale jeho funkční období skončilo v r. 2011~Chávez# Hugo Chávez byl prezidentem Venezuely.~Juan Carlos#Juan Carlos je španělský monarcha, který premiéra jmenuje.}. Dílčí úloha typu NM (numerická úloha, viz také níže). Správná odpověď je 10,28 plus minus jedna setina (toleranci určuje hodnota za dvojtečkou). Odpověď 10,3 tedy není úplně správná, ale student za ni i tak dostane 0,75 bodu: Za výsledek, který se od správné odpovědi liší o více jak 0,01 a zároveň není roven 10,3, dostane student 0 bodů. 3. Automobil jedoucí rychlostí 37 km/h ujede {1:NM:=10.28:0,01~%75%10.3#Správně, je však vhodnější zaokrouhlovat na dvě desetinná místa} metrů za sekundu. Pozor! Při kopírování textu do HTML editoru může snadno dojít k narušení struktury otázky. To je způsobeno například tím, že text obsahuje odstavce, barvy apod. Výše uvedené příklady mají barevně zvýrazněné řídicí příkazy, a proto se k přímému kopírování do HTML editoru nehodí. Můžete však využít tlačítka "Vymazat formátování" (viz obr. 5), které po označení vloženého textu odstraní veškeré formátování. ReakcePo zodpovězení Doplňovací úlohy se studentům (v závislosti na nastavení testu) může zobrazit reakce (obr. 6). Komentáře k jednotlivým odpovědím (pokud jsou povoleny) se zobrazují ve vyskakovacích oknech po najetí myší. Při tvorbě komentářů lze využít formátování textu s pomocí HTML tagů.Někdy je vhodné zahrnout v rámci krátké tvořené odpovědi (SA) komentář i v případě, že student odpoví jinak než jednou z předvolených alternativ. Může to být užitečné, pokud chcete studenty motivovat k odpovídání nebo jim připomenout, že musejí dbát na diakritiku, přízvuky apod. Jednotný komentář pro všechny nesprávné odpovědi, které nejsou uvedeny mezi variantami odpovědi, nastavíte pomocí řetězce: ~*#komentář
Pozor! Tento řetězec je nutné vložit až na konec dílčí úlohy. Všechny varianty odpovědi uvedené po tomto řetězci budou ignorovány. Pořadí alternativ je při zobrazení úlohy s výběrem z možných odpovědí generováno náhodně (při každém pokusu o vyplnění testu je tedy jiné).Poznámka. Pokud alternativy odpovědí obsahují znaky } # ~ / " nebo \ a nelze se bez nich obejít, je nutné před každý takový znak vložit zpětné lomítko: \ Důvodem je to, že uvedené znaky považuje editor za řídicí příkazy. Například uzavřená složená závorka } v odpovědi je považována za konec celé podotázky, která se proto nezobrazí požadovaným způsobem. Uvozovky je vhodné nahrazovat HTML značkou: " Numerická úlohaZ pohledu studenta se numerická úloha na první pohled neliší od krátké tvořené odpovědi. Rozdíl spočívá v tom, že umožňuje stanovit rozmezí hodnot považovaných za správnou odpověď. Umožňuje také využití různých formátů odpovědi, například desetinnou tečku místo čárky a vědeckou notaci. Při tvoření úlohy lze použít pouze desetinnou tečku, nikoliv čárku. Při odpovídání lze použít tečku i čárku.Příklad. Správná odpověď 0.5 znamená, že systém vyhodnotí kteroukoliv z následujících hodnot jako správnou:
Dále v nápovědě |
Testové úlohy > Doplňovací úloha (cloze) >